Followers

Tuesday, October 8, 2013

Tempat WAJIB : Big Red Strawberry Farm


Following up entry sebelum ni tentang trip ke Cameron Highland tu, ramai yang bagi feedback ucap terima kasih sebab diorang ada follow kaedah yang aku gunakan. Haaaaa terima kasih kepada those yang siap hantar message dekat inbox FB semata-mata nak ucap terima kasih tu. See? Kalau kita rancang perjalanan kita daripada awal mesti lebih memudahkan trip kita tu. Masa, tenaga n duit pun tidak terbuang bazir gitu je.

Btw sorry lah kalau entry pasal Cameron ni macam melompat-lompat. Mesti korang macam eh ingatkan dah habis? Ada lagi?? Hahaha maaflah memang adooooo lagi pun! Aku pun naik jemu dah tapi sebabkan nak settle bagi perhabis terus so jomlah baca. 

Kita tepek gambar je lah mudah. Tidak payah nak tulis panjang lebar. Bukan korang baca pun. Haha



Lepas berjalan dekat Kea Farm tu, kita beralih ke Cactus Point. Masa dekat Kea Farm sejuk, tapi dekat sini tidak berapa nak sejuk dah. Makin meriah tempat ni banding dengan kali terakhir datang sini dulu. 



Mama memang peminat kaktus so harapan aku masa pergi sana nak jugaklah belikan cactus untuk Mama. Tapi entah kenapa bila sampai sana rasa.....blank.....sebab rata-rata kaktus kat situ macam biasa-biasa je, yang Mama dah ada.






Cantik kan? Ada hati jugak nak beli pokok-pokok ni tapi bila fikir tidak perlu lah. Sebab takut nanti sampai bawah terus layu sebab cuaca extreme panas dekat KL tu kan tidak sama macam Cameron nih.






Lepas tu kita gerak pulak ke Big Red Strawberry Farm

Daripada hasil Google, ramai yang recommend tempat ni. Sebab antara main attraction dekat situ. Admission pun free saja so tentulah ramai suka pergi sana. Tapi entah kenapa ada satu blog ni konon dia kata beriya nak pergi sana tapi menyesal pergi. Eh dah kenapa? Dia kata makanan kat sana tidak sedap, masam

Ermmm.....masam?? errrrr strawberry memang masam kot ye kan? Dipendekkan cerita aku hampir tewas termakan dek review dia ya! Memikirkan aku ni jenis yang mudah termakan hasutan review orang. cehhhhh.



Tidak apa. Kita pergi je lah tengok apa yang tidak best n 'masam'nya strawberry kat sana tu. Tidak cuba tidak tahu, tidak rasa manalah tahuuuu! Ye idok?



Gerammmm tengok sayur ni semua. Hijau kemain menggoda! 



Parsley kat bawah tu kalau dapat cabut satu, dua bawak balik KL pastu tabur atas spaghetti sedapnya!



Kedai dia pun meriah. Tema dia sah-sah ler memang buah strawberry kan. Tidak kan nangka or Pisang Tanduk pulak??


So bagi korang yang memang tidak suka buah ni, tempat ni memang bukan untuk korang. Bagi aku, ni adalah antara syurga membeli-belah dekat Cameron Highland untuk dapatkan fresh strawberries, produk-produk yang ada kaitan dengan buah ni. Korang sebut je lah mesti ada - daripada coklat, kopi, keychain, bantal bentuk strawberry bagai semua ada!

Masa kat sini aku beli teh dengan Hot Choc Strawberry. Menyesal tidak beli banyak Hot Choc tu. Sedap gilaaahhhhh!!



Diorang pun ada konsep macam kafe dekat sini. Macam-macam menu dia. Tengoklah salad bar ni dipenuhi dengan sayur-mayur yang segar! Krap krup krappp kalau makan.



Ni antara yang aku makan. Waffle dengan ice cream, fresh strawberries dengan yoghurt n honey, strawberry cheese cake n pancake kalau tidak silap. Oh tidak dilupa hot choc juga. Fav aku yang yoghurt n waffle tu. Sedap! 

So maaflah dekat akak yang kata tidak sedap tu mungkin dia tersalah order menu yang tidak kena dengan tekak dia kot. Bagi aku memang ok lah makanan dekat sini.



Berebut ye nak naik atas ni dengan budak-budak kecik. After a few attempts baru lah dapat amek gambar dengan tenang tanpa orang ribut-ribut nak lalu depan lah, nak panjat lah. Haihhhh



Bila dongak ke atas baru perasan atas ni ada anggur/blackcurrant 



Tapi tidak boleh petik ye! Kena tangkap kang.



Nak menghala keluar agak horror sikit  dengan berbelok-belok bagai.



Lepas tu ke sini pulak. Ini Smoke House Cameron Highland. Hotel sebenarnya ni but with AMAZING landscape and view! Korang tengoklah taman dia semua tuh. Cantik kan??!! Sejuk je mata memandang. 




Kita datang sini sebab nak tengok-tengok je, check rate n apa yang best. Tujuan asal datang sebab nak breakfast lagi. Lagi? Nampak sangat kuat makan. Heh. 




Now kita dah tahu harga bilik dia so at least boleh buat budget kalau nak datang lagi boleh stay sini nanti.



Bunga Tahi Ayam ke ni? Ke salah? Dulu ada banyak dekat rumah Nenek. Tapi sekarang tidak ada dah. Dekat sini tepi-tepi jalan pun dia boleh tumbuh dengan meriahnya.





Belakang ni ada padang golf. Before balik kita amek masa kejap ambil-ambil gambar taman dia bagai. Sedap sungguh kalau dapat stay even satu malam dekat sini kan. huhu. Tidak apa next time in sha Allah. 

Ok itu dia loonngggg entry untuk ni. 3 tempat sekaligus kita masukkan - Cactus Point, Red Strawberry Farm, Smoke House.




2 comments:

  1. wow !! macam mau visit those places. mesti tempat tu harum kan haha. I love this post.

    ReplyDelete
  2. saya ade pergi sana last year, tp just pergi ke tea plantation n lepak2 kat homestay.
    tp our homestay tu best juga sebab tepi dia ade sungai, titi gantung and kebun kobis.
    memang rasa heaven je. tak salah nama tempat tu kampung sedia.

    btw, nice to know you, salam kenal ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...