Followers

Thursday, September 25, 2014

Melbourne City yo!


Second day dekat Melbourne mula berjalan ke city right after pukul 1 or 2 petang macam tu. Nasib baik prepare baju semua elok keperluan sebab masa dekat sana tengah winter. I was told by my friend winter diorang jenis hanya ada snow dekat kawasan mountain or pergunungan so sebab tu tidak nampak salji dekat area bandar or tempat-tempat lain. Tapi memang sejuk gila! That time the temperature kalau tidak silap 5 or 6 degree. So otw daripada rumah member dekat Burwood nak ke bandar terketar-ketarlah jugak kan nak bagi sesuaikan badan dengan cuaca dekat sana. But turned out semuanya ok je :)

Nak ke city ambil masa lebih kurang 30 minutes macam tu naik tram. Tengok video ni aku record masa first time naik tram ke city.





Entry kali ni aku letak gambor dalam kuantiti secara pukal lah. Banyak terus sekali harung.



Tu lah tram dia. Tapi ada a few jenis jugak ikut laluan dia. Ada tram yang kena swipe Myki card, tapi ada yang free. Yang free tu memang sesuai untuk tourist sebab dia ada route yang memang akan lalu tempat-tempat menarik sekitar Melbourne city.




Ada juga usha simcard untuk hp dekat Vodafone tu sebab nak internet punya pasal tapi terus toleh tidak jadi sebab mahal oi. hahaha bercakap pasal internet ni aku rasa internet or wifi dekat Malaysia memang lagi lumayan lah. Tapi still tidak boleh kalahkan Singapore daripada segi speed dengan nilai harga dia yang memang best.






Untunglah bunga cecantik dia jual sini colourful betul. Bayangkan jual dekat tepi jalan area Bukit Bintang tu? Tidak sampai sepuluh minit, layu di tasik madu. haha :')












Dekat area sini banyak orang macam ni buat some kind of show or talk pasal apa-apa je lah. Sebabnya time ni tengah hangat dengan isu tembak jatuh MH17 dengan berita serangan Israel ke atas Palestine, so ada beberapa demo pasal both issues. Contohnya macam lelaki dekat atas ni dia bukan buat show silap mata atau biasa-biasa, tapi dia bercakap tentang Israel, Freemason, Yahudi, Amerika dan sejenis itu lah. 

Kat Malaysia ada? Yang buat macam ni mungkin tidak ada, tapi keyboard warrior mungkin berlori-lori. heh.




Time ni cari juga rally demo pro Palestine tapi my friend kata diorang buat waktu hujung minggu. Apa yang menarik is, even Australia bukan sebuah negara Islam macam kita, eh yekewww hiksss, tapi sokongan orang dia untuk Palestine nampak lebih padu daripada Malaysia daripada beberapa sudut. Walaupun kerajaan diorang secara terbuka menyokong Israel kalau tidak silap. 

So since Israel serang Gaza yang baru-baru ni, setiap minggu pasti akan ada perarakan dan demo secara aman oleh rakyat dia menunjukkan bantahan terhadap kekejaman Zionis. Baca baik-baik ye, secara aman, dan yang pasti BERSIH. Tidak ada kerosakan harta benda awam dan sampah sarap mengotori jalan-jalan macam baru lepas kena rempuh dengan Godzilla. Ehhhh.



Jalan-jalan dekat sini 'dikongsi' bersama oleh kereta, motor, tram dan even basikal. Ye, laluan yang sama digunakan semua jenis kenderaan ni termasuk kereta kuda. Jangan terperanjat kalau kau bawa kereta pastu depan belakang ada tram. Memang begitu.



Dekat sini memang ramai orang naik basikal. Somehow kerajaan diorang pun menggalakkan rakyat dia naik basikal. Dekat tepi-tepi jalan memang ada kawasan tempat basikal yang disediakan, yang mana korang boleh gunakan secara free! Tapi kena follow rules dia antaranya kena ada helmet, elbow n knee cap. Itu memang wajib.







Untuk tanda memperingati kejadian MH17 di Ukraine.










The famous Flinders Street Station. Kalau dekat KL tu macam ala-ala KL Sentral lah yang mana semua train berhenti dekat situ.



Untuk first dinner  makan dekat Loving Hut, restoran vegetarian Vietnam.






Tempat dia selesa. Bersih teramat, especially toilet dia yang wangi gila tu.Pekerja dia teramat friendly. Harga kalau convert memang mahal tapi sangat berbaloi dengan rasa makanan dia.



First time makan Pho (kot, lupa pulak nama dia) ni ya rabbi sedappppppppppppppppppppp gila!!!! Sup dia yang hangat tu bila makan buat badan rasa panas je. Memang best makan time sejuk-sejuk macam tu.



Kalau ada rezeki datang sini lagi memang akan pergi makan dekat kedai ni.

:)










Before balik jalan-jalan sekejap dekat Yarra River. Daripada sini nak ke hujung sana tu kena jalan kaki. Nampak jauh? Ye boleh tahanlah tapi sepanjang tu penuh dengan orang ramai dengan kedai-kedai so banyak benda kita boleh tengok.










Kebetulan, nama office dekat KL Southgate. Tetiba kat sini ada juga nama sama. Hikssss. Terus check hp kot-kot ada email kerja masuk. Lol.






Elmo ni sangat comel. Serious. Dia ramah gila. Orang-orang yang lalu-lalang mesti berhenti nak ambil gambar dengan dia. Bawah ni ada video dia.








Otw balik singgah Kmart beli barang-barang untuk trip pergi tempat-tempat kemudiannya nanti.



Apa yang best dekat sini buah-buah dengan sayur dia segar-segar belaka. Cuba tengok epal ni semua lawa betul kan? Macam sayang nak makan. Macam nak letak dalam frame je. Hah.




Sistem bayar diorang agak unik. Kalau kita ada lane untuk barang yang banyak dengan lane pantas untuk barang yang sikit kan? Tapi both lanes mesti ada cashier dan yang peliknya selalunya lane untuk maximum barang 10 ketul pun mesti ada rakyat jelata yang beratur dan humban barang belian nambelas lori atas kaunter. Betul tidak?

Tapi dekat Melbourne untuk yang beli barang maximum 12 jumlahnya atau kurang, ada machine yang jaga. Cewahhh bukan robot berupakan manusia wei. Tapi mesin macam atas ni. Korang kena imbas sendiri barang, masukkan dalam plastik pastu dekat screen akan ada tulis total pembelian. Korang letaklah duit pastu settle. Mudah kan? 

Rasa macam nak hangkut satu bawak balik Malaysia pastu tujah dekat Giant, Tesco, Jusco 'Nah hamek! Tidak payah beratur panjang lagi' sebab cashier pun boleh tahan lenggang-kangkung buat kerja. Serious tidak faham. Ye aku senang stress tengok cashier lemah gemalai nak scan botol kicap pun macam kena scan tong gas. Pasrah!

*oh btw ada sorang dua pekerja dia jaga area tu yang perhati customer yang scan n guna machine tu juga




So entry kali ni diakhiri dengan gambar strawberry yang montel belaka. Ranum dan sedap! Biskut fav Nenek pun ada tu tapi bukan aku bawa ya. Dekat sana pun ada jual biskut Hup Seng kegemaran arwah Atuk tu. Kelassss.





4 comments:

  1. adik, xde masalah nak bwk satu ke Malaysia, cuma kena pastikan owg kita nih jujur

    karang letak machine tu, tp tak jujur scan buat apa...huhu...owg kita masih belum tahap itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh lupa nak letak yang ada orang akan jaga juga. Perhatikan customer yang scan guna mesin tu :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...