Followers

Friday, December 13, 2013

(Review) Hobbit The Desolation of Smaug : Hebat atau Tidak Gah Mana?


Siapa minat tengok Lord of the Rings? Mesti korang suka juga tengok Hobbit kan? Well nak hujung 2013  ni makin banyak filem best-best tahu. Aku panggil bulan December adalah bulan pokai sebab duit banyak habis tengok wayang. Sob sob....



Hobbit The Desolation of Smaug dah keluar! Actually dekat Malaysia keluar December 12 2013 tapi kebiasaannya kalau filem yang besar macam ni mesti malam sebelum tarikh tu dah ada dekat panggung....and I was right!

Hari Rabu tu check dekat GSC and TGV memang dah ada. Showtime dalam pukul 8 ke atas. Paling kecewa bila banyak dah full. Merata sold out okayh! Last-last dapat dekat GSC The Gardens. Movie start pukul 11.45 pulak tuh. Oh redha je lah sebab esok pagi nak pergi kerja kan. 



Filem ni besar, itu sudah tentu. Tapi entah kenapa aku rasa ada elemen CGI untuk sesetengah babak macam 'cikai' atau tidak cukup cantik kalau nak dibandingkan dengan Hobbit yang pertama dulu. Sedangkan ada scene lain yang memang nampak usaha diorang untuk that particular scenes. Scene yang ada kaitan dengan Smaug the Dragon memang hebat!



Paling best kita dapat tengok watak yang sangat kita kenal macam Legolas. Tapi sayangnya Gimli tidak ada. Kalau tidak boleh tengok diorang bertekak. Haha



Ini adalah watak paling aku suka, Gandalf the Wizard. Nasib baik dia masih ada even waktu ni masih Gandalf the Grey bukan yang warna putih tu. Aku lagi suka yang warna putih sebab dia lagi power, cergas and cepat bertindak.


Oh at least ada pun watak bapa kepada Legolas ni, King of the Wooden Elf, King Thranduil. Suka gilaaaaa dengan watak dia ni. Sangat firm, garang, cold gilah! tapi dia ada aura yang memang ada pada seorang raja. 



Sebelum ni dalam LOTR kita nampak keturunan Elf yang sopan santun, baik-baik belaka dari hutan apa tu kan. Tapi Wooden Elf or Elf Rimba agak lain sikit sebab kurang cerdik, kadang-kadang too hasty buat keputusan and lebih merbahaya.


Overall it's quite a good sequel even ada yang tidak best macam sesetengah scene yang nampak macam cheap sikit tuh. Ending dia memang tergantung sangat macam filem pertama. Tengah seronok-seronok layan kerenah si Smaug mengamuk tiba-tiba habis.........

Tidak sabar nak tunggu yang seterusnya ;)


Rating : 3.5 bintang





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...